Verhuis naar buitenland
Als je definitief naar het buitenland verhuist, moet je dat melden bij de dienst burgerzaken ten laatste de dag vóór je vertrek.
Je zal jouw vertrek grondig moeten voorbereiden. De buitenlandse overheid zal je bepaalde documenten vragen. Informeer je hierover bij de buitenlandse ambassade van jouw land van bestemming in België.
Je moet voldoende informatie inwinnen over jouw fiscale situatie en over de veranderingen op het vlak van sociale zekerheid.
De stichting ‘Vlamingen in de wereld (VIW)’ verenigt Vlamingen in het buitenland. Het netwerk helpt je met praktische oplossingen voor sociale zekerheid, onderwijs en contacten met landgenoten ter plaatse of … met jouw thuisland.
Voorwaarden
Je verhuist effectief naar het buitenland.
Procedure
Meld je ten laatste de dag vóór je vertrek naar het buitenland. Je maakt hiervoor een afspraak bij de dienst burgerzaken.
- De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
- Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat 1 van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
- Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.
Na de aangifte ontvang je een document waarmee je je op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van je nieuwe woonplaats moet aanbieden.
Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen, vóór je jezelf uitschrijft.
Meebrengen
- Adres in het buitenland.
- Identiteitskaart of verblijfskaart voor niet-Belgen van elk lid van het gezin boven de 12 jaar. Vergeet de pin- en pukcodes niet!
Bedrag
De aangifte van een verhuis naar het buitenland is gratis.
Contactinformatie
Dienst Burgerzaken
Gemeentehuis
Sint-Pieterstraat 1
3890 GingelomOpeningsuren
- Vandaag open van 08:00 tot 12:00
- Morgen open van 08:00 tot 12:00, van 13:00 tot 15:00