Attesten bevolking
Er bestaan verschillende uittreksels uit het bevolkingsregister, oa:
- Attest van Belgische nationaliteit.
- Attest van gezinssamenstelling.
- Attest van hoofdverblijfplaats (eventueel met historiek).
- Attest van leven.
- Attest van wettelijke samenwoning.
- Attest van wijze van begraving (laatste wilsbeschikking).
- …
Voorwaarden
Wie kan een attest aanvragen?
- Jijzelf.
- Je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd) of een bijzonder gemachtigde (advocaat, notaris, …).
- Derden (een persoon of een publieke of private instelling):
- Alleen als de afgifte van de documenten door de wet is voorgeschreven of toegestaan.
- Aanvraag moet schriftelijk gebeuren.
- Vermeld de wettelijke bepalingen waarop de aanvraag is gesteund.
Procedure
Voor jezelf
Je kan attesten online opvragen via:
- 'Mijn dossier': Log in met jouw eID en pincode.
- Burgerprofiel.be: Hier zijn verschillende inlogmogelijkheden.
Je kan met jouw eID langskomen in het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak.
Voor jouw kind
Je kan voor jouw kind attesten online opvragen via:
- 'Mijn dossier': Log in met de eID en pincode van jouw kind.
- Burgerprofiel.be: Hier zijn verschillende inlogmogelijkheden.
Je kan langskomen in het gemeentehuis. Breng zeker jouw eID mee. Maak hiervoor een afspraak.
Met volmacht
Heb je een volmacht, dan kan je langskomen in het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak.
Breng dan zeker het volgende mee:
- De ondertekende volmacht.
- De eID van de volmachtgever of een kopie hiervan.
- Jouw eID.
Attesten over een andere
Soms schrijft de wet voor dat je een attest over een andere persoon nodig hebt, bijvoorbeeld voor een oproeping in verzoening. Dan kan je een attest bij ons opvragen. Mail het volgende naar burgerzaken@gingelom.be:
- De wetgeving die voorschrijft dat jij dit attest nodig hebt.
- Het bewijs van de rechtsingang (aanvraag oproeping in verzoening, ontwerp verzoekschrift,...).
- Jouw ondertekende schriftelijke aanvraag.
Dan bezorgen wij jou de wettelijk noodzakelijke attesten.
Advocaten, notarissen en andere instanties
Advocaten, notarissen en andere bijzondere gemachtigden beschikken over een eigen toegang tot het rijksregister en dienen die toegang te gebruiken om de attesten rechtstreeks op te vragen.
Heb je een te beperkte toegang? Of heb je problemen met jouw toegang? Mail dan naar IPIB-RRN-Access@rrn.fgov.be.
Ben jij een instantie die (nog) geen toegang heeft, dan mail je jouw aanvraag ook naar IPIB-RRN-Access@rrn.fgov.be.
Genealogisch, historisch of wetenschappelijk onderzoek
Wil je informatie opvragen voor een specifiek onderzoek?
Mail naar burgerzaken@gingelom.be voor welke doeleinden jij een attest of informatie opvraagt en wij gaan na of het mogelijk is om jou dit te bezorgen.
Hou er wel rekening mee dat je een verklaring moet ondertekenen dat je het attest op geen enkele wijze zal verspreiden.
Bedrag
Gratis
Contactinformatie
Dienst Burgerzaken
Gemeentehuis
Sint-Pieterstraat 1
3890 GingelomOpeningsuren
- Vandaag open van 08:00 tot 12:00
- Morgen open van 08:00 tot 12:00, van 13:00 tot 15:00